لنز رنگی چیست؟(راهنمای کامل +قیمت)

لنز رنگی چیست؟راهنمای کامل + قیمت

هرچند نمونه های اولیه از لنز چشم بصورت لنز سخت و از جنس شیشه و صرفا برای چشم های ضعیف (طبی) بود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از مواد اولیه سبک و بهداشتی، استفاده از لنز چشم همه گیر و آسان شده است.

لنز چشم انواع مختلفی از جمله لنزهای طبی بی رنگ ، طبی رنگی و رنگی بدون نمره دارد که در این مقاله به بررسی لنز رنگی می پردازیم.

لنز رنگی چیست؟

لنز رنگی یک عدسی کوچک از جنس پلاستیک پیشرفته و نفوذپذیر نسبت به آب (هِما hema ، پلی ماکن ، سیلیکون هیدروژل و…) است که قسمت مردمک آن شفاف ولی عنبیه آن رنگی است. در حقیقت قسمت رنگی لنز(عنبیه) باعث تغییر رنگ چشم فرد می شود و قسمت مردمک آن برای دید واضح و عبور راحت نور به چشم، شفاف می باشد.

ساختار لنز رنگی
ساختار لنز رنگی

*بعضی لنزهای رنگی هالووینی یا لنزهای فانتزی، علاوه بر عنبیه ، قسمت مردمک چشم را نیز ممکن است با رنگ بپوشاند.

انواع لنز رنگی

لنزهای رنگی از لحاظ کاربرد به لنزهای رنگی بدون نمره و لنزهای طبی رنگی تقسیم می شوند:

لنز رنگی بدون نمره (پلانو) : لنز رنگی بدون نمره فقط به قصد زیبایی و آرایش استفاده می شوند و هیچ تاثیری در دید فرد ندارند.

لنز طبی رنگی (لنز رنگی برای چشم ضعیف) : لنزهای طبی رنگی علاوه بر تغییر رنگ چشم با توجه به نمره های مختلف برای درمان و یا بهبود بیماری های بینایی اعم از نزدیک بینی، دوربینی، آستیگمات و … مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع رنگ لنز

همچنین لنزهای رنگی در بازه های متفاوت زمانی ارائه می شوند که پس از استفاده در مدت زمان مجاز باید دور انداخت و استفاده نکرد. لنزهای رنگی و طبی رنگی معمولا در بازه های زمانی زیر ارائه می شوند:

  • لنزهای روزانه (یکبار مصرف)
  • لنزهای ماهانه
  • لنزهای فصلی (سه ماهه)
  • لنزهای ۶ ماهه
  • لنزهای سالانه

لنزهای رنگی در طیف وسیعی از رنگها و طرح ها ارائه می شود و روز به روز نیز بر تنوع رنگی لنز چشم افزوده می شود. با این حال رنگ لنزهای اصلی به چند ۴ دسته زیر تقسیم می شوند:

رنگ لنز محدود به این ۴ دسته بندی نیست و امروزه رنگهای ترکیبی متعدد و زیبایی مانند رنگ لنز طوسی عسلی ، لنزهای یخی (طوسی روشنِ آبی) ، لنز سبز عسلی ، لنز طوسی سبز و …نیز وجود دارند.

علاوه بر رنگ لنز ، لنزهای رنگی ممکن است دارای دور مشکی، دور تیله ای و یا بدون دور باشند. لنزهای دور دار به چشم حالت می دهند و حتی اغلب آنها باعث درشت تر دیده شدن چشم می شوند.

قیمت لنز رنگی

قیمت لنزهای رنگی بدلیل وارداتی بودن تابعی از قیمت دلار است. لنزهای رنگی با کیفیت خوب و تاییدیه های بهداشتی را میتوان در بازه قیمتی ۴۵۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان (با توجه به برند و بازه زمانی استفاده لنز) پیدا کرد.

بازه مصرفیقیمت حدودی (هزار تومان)
لنز روزانه۲۰۰ – ۴۰۰
لنز ماهانه۳۵۰ – ۵۰۰
لنز فصلی۴۰۰ – ۶۰۰
لنز شش ماهه۶۰۰ – ۱۰۵۰
لنز سالانه۶۵۰ – ۲۰۰۰۰۰۰
قیمت لنز رنگی ۱۴۰۲

با این حال اگر کمی در اینترنت و سایت های واسط فروش مانند دیجی کالا جستجو کنید، کم نیستند لنزهایی که به قیمت های ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بعنوان لنزهای فصلی و ۶ ماهه و حتی سالانه برای فروش گذاشته شده اند. اما نکته ای که باید در نظر گرفت این است که اکثر این لنزها بدلایل نامرغوبی، گذشتن از تاریخ انقضا، برند نامعتبر، اجناس چینی بی کیفیت و … میتوانند تاثیرات مخربی برای چشم ما داشته باشند.

خرید لنز رنگی

خرید لنز رنگی نیاز به دانستن اندازه دیامتر(Dia) و انحنای پایه(BC) چشم دارد. برای این منظور باید قبل از خرید لنز به اپتومتریست یا چشم پزشک مراجعه کرد و نسخه چشم خود را بدست آورد. همچنین اگر خشکی چشم یا حساسیت چشمی خاصی دارید میتوانید با پزشک مشورت کرده و توصیه های لازم برای خرید لنز رنگی مناسب را دریافت کنید.

پس از مشخص شدن سایز چشم باید رنگ لنز مناسب یا دلخواه خود را (با توجه به سایز لنز) انتخاب کنید. معمولا افراد لنز رنگی را با توجه به تناژ پوست، رنگ مو ، رنگ طبیعی چشم و نوع آرایش خود انتخاب می کنند. مثلا برای انتخاب لنز رنگی با توجه به تناژ پوست :

با این حال نمی توان نسخه یکسانی برای همه پیچید، چرا که هر کس ممکن است ویژگی ها و انتظارات متفاوتی داشته باشد. بعنوان مثال شاید یک شخص با پوست سبزه برای یک شب مراسم دوست داشته باشد از لنز یخی یا عسلی روشن دور مشکی استفاده کند اما برای استفاده مداوم و روزمره از لنزهای رنگی طبیعی تر استفاده کند تا کمتر تغییر رنگ چشم مشخص باشد.

راهنمای استفاده از لنز رنگی

استفاده از لنز رنگی بدلیل حساسیت بالای چشم و آسیب پذیری بالای خود لنز ، نیازمند مراقبت و رعایت بهداشت مخصوص لنز چشم است که در ادامه به چند مورد مهم اشاره میکنیم:

  • برای گذاشتن و برداشتن لنز در چشم بهتر است که از اپلیکاتور لنز استفاده شود.
  • بجز لنزهای روزانه که به نوعی یکبار مصرف هستند و پس از استفاده چند ساعته باید آنها را تعویض کرد، لنزهای با مدت مصرف بالا را پس از هر بار استفاده، باید با مایع لنز چند منظوره ، شستشو ، پاکسازی و ضدعفونی کرد.
  • آب مقطر یا آب آشامیدنی به هیچ وجه نمی تواند جایگزین مایع لنز شود.
  • لنز چشم دیگران را به هیچ وجه -حتی یکبار هم- استفاده نکنید.
  • اگر دچار خشکی چشم هستید میتوانید با مشورت پزشک از قطره چشم بهمراه لنز استفاده کنید.

استفاده از لنز رنگی این روزها جزئی از سبک زندگی بعضی افراد شده است. چه ورزشکاری که بدلیل ضعیفی چشم نمیتواند هنگام ورزش از عینک استفاده کند و بجای آن از لنز رنگی طبی استفاده می کند و چه فردی که برای تغییر رنگ چشم خود روزانه از لنز رنگی استفاده می کند.

اگر در انتخاب لنز رنگی یا طبی دچار سردرگمی هستید و یا نیاز به مشاوره در مورد خرید لنز تماسی دارید می توانید با کارشناسان امیرلنز چه از طریق تلفنی و چه آنلاین مشاوره کنید تا تجربه بهتری از خرید لنز چشم داشته باشید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *