راهنمای استفاده صحیح از قطره چشم

راهنمای استفاده از قطره چشم

بسیاری از مردم به طور منظم از قطره چشم بدون نسخه برای تسکین خشکی چشم، کاهش قرمزی یا تسکین سوزش استفاده می کنند. برای برخی هم ممکن است قطره های دارویی برای درمان گلوکوم یا کمک به بهبودی پس از جراحی های چشم تجویز شود.

صرف نظر از دلیل استفاده از قطره چشمی ، استفاده صحیح از قطره های چشمی برای اطمینان از اثربخشی آنها مهم است. در این مقاله به نحوه استفاده صحیح از قطره چشمی می پردازیم تا بتوانید بهتر ببینید و احساس کنید!

به چی نیاز دارید

قطره های چشمی بسیاری وجود دارد که برای اهداف خاصی استفاده می شود. مهم نیست از چه نوع قطره چشمی استفاده می کنید، فقط به چند وسیله نیاز دارید. یک قطره چشم، دستورالعمل های داخل بسته بندی و یک پارچه یا دستمال تمیز برای پاک کردن قطره های اضافی .

نحوه ریختن قطره چشم

قبل از ریختن قطره چشم، دست های خود را کاملا با آب و صابون بشویید و با یک حوله تمیز و بدون پرز خشک کنید. بطری قطره چشم را به آرامی تکان دهید تا ، محلول قطره داخل بطری مخلوط شود.

وقتی آماده شدید این مراحل را دنبال کنید:

۱- سر خود را به عقب خم کنید و به بالا نگاه کنید.
۲- با یک دست، پلک پایین را به آرامی به سمت پایین بکشید.
۳- تعداد قطره های تجویز شده یا توصیه شده را به آرامی با فشار دادن قطره چشم ، داخل چشم بریزید.
۴- پلک پایین را رها کنید و چشم خود را به آرامی ببندید.
۵- چند بار پلک بزنید تا قطره چشمی به طور یکنواخت در سراسر چشم پخش شود.

*توجه: گاهی چشم پزشک ممکن است به شما توصیه کند که پس از تزریق قطره از پلک زدن خودداری کنید. در عوض ممکن است به شما بگوید که چشم خود را برای حدود یک دقیقه بسته نگه دارید و فشار ملایمی به گوشه داخلی چشم خود (نزدیک بینی خود) وارد کنید. این کار باعث جذب موثر و بهتر قطره می شود.

اگر از انواع مختلف قطره چشم برای بیماری های مختلف چشم استفاده می کنید، بین قطره ها پنج دقیقه یا بیشتر صبر کنید. با این حال،چشم پزشک شما می تواند بهترین توصیه را برای استفاده همزمان از قطره چشمتان ارائه دهد. برای هر سوالی حتما با آنها مشورت کنید.

وقتی با استفاده از قطره چشم مشکل دارید چه باید کرد؟

با کمی تمرین و حوصله ریختن قطره چشم کار بسیار راحتی خواهد شد. فقط مهم این است که موقعیت و روشی را پیدا کنید که بهترین کاربرد را برای شما دارد. و همچنین نکات بهداشتی را حتما رعایت کنید.

اگر در بدترین حالت احساس کردید که نمی توانید خودتان قطره چشم را درون چشمتان بریزید از آینه استفاده کنید و یا حتی از یک نفر دیگر کمک بگیرید.

بایدهای استفاده از قطره چشم

  • دست های خود را با آب و صابون بشویید
  • برگه راهنمای قطره چشم را در صورت امکان بخوانید
  • نکاتی که پزشکتان گفته را رعایت کنید
  • در صورت لزوم اگر لنز در چشم دارید آنها را از چشم در آورید

نباید های استفاده از قطره چشم

  • نوک بطری قطره چشم را با دستان خود لمس نکنید
  • اجازه ندهید نوک بطری ، چشم یا پلک یا هر سطح دیگری را لمس کند
  • بیشتر یا کمتر از مقدار قطره توصیه شده استفاده نکنید
  • از قطره های چشمی که تاریخ انقضای آنها گذشته استفاده نکنید

آیا می توانم از قطره چشم با لنز استفاده کنم؟

اگرچه استفاده از لنز چشم معمولاً راحت است، اما گاهی اوقات خشکی، قرمزی چشم یا ناراحتی ممکن است رخ دهد. قطره های چشمی می توانند این علائم ناخوشایند را با روان کننده لنزها تسکین دهند. با این حال، قطره های چشمی انواع مختلفی دارند و همه آنها برای استفاده با لنز در نظر گرفته نشده اند. مهم است که از قطره های چشمی مناسب استفاده کنید و دستورالعمل های مربوطه را دنبال کنید تا چشم ها و لنزهای خود را سر حال و سالم نگه دارید.

*نکته مهم: اگر در مورد قطره های چشمی خاص و لنزهای خود شک دارید، با چشم پزشک خود مشورت کنید. همیشه برگه دستورالعمل را با دقت بخوانید تا ببینید آیا قطره ها با لنزهای شما سازگار هستند یا خیر. استفاده از قطره های چشمی که برای استفاده با لنز در نظر گرفته نشده اند می تواند باعث آسیب یا علائم ناخواسته شود.

منبع

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *