مایع لنز چند منظوره چیست؟

مایع لنز چند منظوره چیست

مایع لنز یا محلول‌های مراقبت از لنز چشم محصولاتی هستند که برای تمیز کردن، ضدعفونی کردن و نگهداری لنزهای رنگی و طبی نرم استفاده می‌شوند. برای استفاده ایمن از لنز چشم ، باید برنامه مراقبت از لنز چشم خود را به درستی دنبال کنید تا چشمانتان سالم و عاری از هرگونه تحریک یا عفونت باشد.

لنز کثیف و آلوده

استفاده مداوم از لنز چشم -غیر از لنزهای یکبار مصرف روزانه که فقط یک بار استفاده می شوند و سپس دور انداخته می شوند – نیازمند رعایت نکات بهداشتی و نگهداری لنز چشم است. هر روزی که لنز چشم را چند ساعت در چشم می گذاریم، لنزها با توجه با تماس مستقیم با هوا و سطح چشم، هم آلودگی و گرد و خاک ریز هوا و هم پروتیین و مواد اضافی سطح چشم را به خود جذب می کند. برای استفاده دوباره از این لنزها باید این آلودگی و مواد اضافی را از سطح لنز پاک کنیم و آب خالص نمی تواند این کار را انجام دهد. برای همین برای پاکسازی و شستشوی لنزها از مایع لنز استفاده می کنیم.

به هیچ وجه لنز چشم را با آب شستشو و یا پاکسازی نکنید.

مایع لنز چند منظوره چیست؟

مایع لنز چند منظوره، محصولات مراقبتی همه‌جانبه هستند که می‌توانند برای تمیز کردن، شستشو، ضدعفونی و نگهداری انواع لنز چشم نرم استفاده شوند. اغلب، استفاده کنندگان از لنز چشم نرم از مایع لنز چند منظوره استفاده می کنند.

در واقع اصطلاح “چند منظوره” به معنی انجام دادن چندین عملکرد توسط مایع لنز است.یعنی مایع لنز به طور موثر و کارا چندین کار شامل تمیز کردن، ضدعفونی کردن، شستشو و نگهداری لنز چشم را انجام می دهد.

پیش از این، برای عملکردهای مختلف مراقبت از لنز، مانند تمیز کردن لنزها، ضدعفونی کردن و نگهداری آنها مجبور بودیم از محلول های مختلفی استفاده کنیم. امروزه، با یک محلول مراقبت از لنز چند منظوره (multipurpose solution)، نیازی به استفاده از چندین محصول برای تمیز کردن، شستشو، مالش، ضد عفونی کردن و نگهداری لنزهای تماسی خود ندارید.

نکات کلیدی: نکات مراقبت از لنز که باید به خاطر داشته باشید

شستشو
دست های خود را به درستی با آب و صابون بشویید و همچنین به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از لنز چشم دست های خود را با یک حوله بدون پرز خشک کنید.
ماساژ
حداقل ۳ قطره مایع مراقبت از لنزهای چند منظوره را در هر طرف سطح لنز چشم خود بریزید و به آرامی آن را به مدت ۲۰ ثانیه ماساژ دهید.
شستن
پس از ماساژ لنزها، هر طرف لنز چشم را با محلول مراقبت از لنز چند منظوره حداقل به مدت ۵ ثانیه کاملاً بشویید.
خیس خوردن
لنز چشم را در یک محفظه نگهداری لنز تمیز قرار دهید و آن را با محلول لنز چند منظوره خیس کنید.

طرح بهداشتی آسان لنز تماسی برای راه حل های مراقبت از لنزهای چند منظوره همیشه:

  • نکات بهداشتی متخص مراقبت از چشم خود را در مورد استفاده و مراقبت از لنز چشم، از جمله استفاده از مایع لنز چند منظوره، دنبال و رعایت کنید.
  • جالنزی را با مالش آن با مایع لنز چند منظوره تمیز کنید.
  • پس از تمیز کردن جالنزی، مایع لنز چند منظوره باقیمانده را دور بیندازید و آن را با مایع مراقبت از لنز چند منظوره تازه بشویید.
  • بطری مایع لنز چند منظوره را در دمای مشخص شده روی بسته بندی که معمولاً در دمای اتاق است، نگهداری کنید.
  • بطری مایع لنز چند منظوره را هنگامی که از آن استفاده نمی کنید، محکم بسته نگه دارید.

استفاده از مایع لنز مناسب و چند منظوره تا حد بسیار زیادی لنز چشم را سالم و تمیز نگه می دارد و همچنین عمر مفید لنز را نیز بیشتر می کند. چرا که استفاده نامناسب و غیر اصولی از لنز چشم می تواند عمر مفید آن را کاهش دهد.

منبع

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *