مشکلات لنزهای تماسی: آیا شما در خطر هستید؟

مشکلات لنز چشم و راه حل آنها

آیا تا به حال با لنز چشم خوابیده اید؟ یا تا حالا یک مایع لنز رو بیشتر از ۳-۴ ماه استفاده کردید؟  یا یک لنز رو بیشتر از مدت زمان استفاده ش مصرف کردید؟ متأسفانه، پاسخ تعداد افرادی که از لنز چشم استفاده می کنند و به سئوالات بالا جواب بله می دهند کم نیست.

یک پزشک متخصص چشم می گوید: «مردم باید مراقب استفاده، تمیز کردن و نگهداری درست لنزها و همچنین رعایت بهداشت لنز چشم باشند. سهل انگاری در مورد این اعمال می تواند باعث ایجاد مشکلاتی از تحریک خفیف تا عفونت های چشمی مانند زخم قرنیه شود که در نهایت می تواند منجر به از دست دادن بینایی و حتی نابینایی شود.

چگونه بفهمم که لنزها در چشم من مشکل ایجاد میکند؟

اگر چشم های شما قرمز یا تحریک شده است، باید فوراً لنزهای خود را بردارید و تا رفع کامل علائم از استفاده از آنها خودداری کنید. اگر علائم شما ادامه یافت یا هر یک از علائم هشدار دهنده زیر را تجربه کردید، باید برای معاینه جامع به چشم پزشک مراجعه کنید تا از نظر عوارض مرتبط با لنزهای تماسی ارزیابی شود:

  • درد یا ناراحتی چشم
  • ترشح بیش از حد
  • قرمزی چشم
  • اشک ریختن غیر معمول
  • حساسیت به نور
  • کاهش بینایی

۱۰ نکته برای کمک به جلوگیری از عوارض لنز چشم

پیشگیری همیشه بهتر از درمان بوده و در مورد لنز چشم نیز این نکته صدق می کند:

  1. دست هایتان را بشویید. قبل از دست زدن به لنزهای خود، دست های خود را کاملا با آب و صابون بشویید. بعد از شست و شو اجازه دهید دست ها خشک شوند. تا حد امکان با حوله یا پارچه ای که پرز بدهد دستها را خشک نکنید چرا که به احتمال زیاد پرزهای کوچک پارچه که با چشم هم معمولا قابل دیدن نیستند به دست چسبیده و ممکن است به لنز منتقل شوند.
  2. هنگام تمیز کردن لنز چشم خود را ماساژ دهید(بمالید). حتی اگر از محلول‌های چند منظوره استفاده می‌کنید، ماساژ ملایم لنزها در حین تمیز کردن آن‌ها به شل شدن پروتئین و باکتری‌هایی که می‌توانند تجمع پیدا کنند، کمک می‌کند و در نهایت خطر عفونت را کاهش می‌دهد.
  3. فقط از محلول چند منظوره لنز چشم استفاده کنید. لنزهای تماسی و جالنزی خود را با محلول تازه،و نه آب، بشویید. در حالت ایده‌آل، حتی اگر توسط متخصص مراقبت از چشم شما توصیه شود، می‌توانید از محلول پراکسید هیدروژن استفاده کنید.
  4. جالنزی خود را خشک کنید. بعد از اینکه جالنزی خود را شستید، آن را باز بگذارید تا در هوا خشک شود.
  5. با لنز چشم نخوابید. خوابیدن با لنزهای تماسی می‌تواند خطر ابتلا به عوارض و عفونت‌های مرتبط با لنزهای تماسی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و این احساس را ایجاد کند که وقتی از خواب بیدار می‌شوید به چشم‌هایتان چسبیده‌اند. این امر حتی برای لنزهای تماسی طولانی مدت که برای استفاده مداوم ۳۰ روزه “تأیید شده” هستند نیز صادق است.
  6. در سفر روال بهداشتی خود را رعایت کنید. وقتی بقیه برنامه‌های روزمره‌تان در حال تغییر است، سهل‌انگاری در مورد بهداشت لنز چشم آسان است. مطمئن شوید که محلول کافی، کیف تمیز، لنزهای اضافی و عینک خود را برای اتفاقات غیر منتظره بسته بندی کرده اید.
  7. هرگز لنزهای خود را در دهان خود قرار ندهید. خیس کردن مجدد لنز در دهان می تواند منجر به عفونت چشم یا حتی نابینایی شود، زیرا دهان شما دارای باکتری های بسیار بیشتری نسبت به آنچه برای چشمان شما قابل تحمل است، دارد.
  8. بیشتر از مدت زمان مجاز لنز را استفاده نکنید. اگر بصورت مداوم از لنز چشم استفاده می کنید برنامه تعویض آن را فراموش نکنید.
  9. مراجعه به چشم پزشک و معاینات دوره ای چشم خود را فراموش نکنید. معاینات معمول چشم به پزشک چشم شما این فرصت را می دهد تا نه تنها عوارض مربوط به لنزهای تماسی را تشخیص دهد، بلکه به تنظیم نسخه ها با افزایش سن و تشخیص زودهنگام مشکلات کمک می کند.
  10. یکی دو روز به چشم خود استراحت دهید. اگر چشم‌های شما تحریک شده است، گاهی اوقات یک یا دو روز لنز را استراحت کنید و سپس به آرامی لنزها را دوباره استفاده کنید تا مشکل برطرف شود. در موارد دیگر، ممکن است به داروهای تجویزی نیاز باشد.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *