چرا لنز میگذارم چشمم را می سوزاند یا قرمز می کند؟

سوزش و قرمزی چشم با لنز

استفاده از لنز چشم این روزها چه برای مصارف پزشکی و چه زیبایی به امری متداول تبدیل شده است. در این بین با توجه به حساسیت چشم بعنوان عضوی مهم از بدن، استفاده از لنز چشم، نیازمند توجه و رعایت مراقبت های بهداشتی نگهداری مخصوص به خود است.

گاها ممکن است هنگامی که از لنز چشم استفاده میکنیم به مشکلاتی بر بخوریم که در ادامه به یکی از موارد متداول که سوزش چشم است می پردازیم.

 توجه : مطالب این مقاله هرچند با مشورت از متخصص و منابع معتبر جمع آوری و ترجمه شده است ، اما صرفا جنبه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی دارد و نمی تواند جایگزین مراجعه به چشم پزشک و اپتومتریست شود.

سوزش و قرمزی چشم
سوزش و قرمزی چشم با لنز

چرا وقتی لنز میگذارم در چشمم احساس سوزش می کنم؟

سوزش و قرمزی چشم هنگام گذاشتن لنز چشم اغلب یا به دلیل استفاده از مایع لنز نامناسب است یا خشکی چشم ، اما دلایل دیگری نیز ممکن است باعث سوزش چشم هنگام گذاشتن لنز شود که در ادامه آنها را بررسی میکنیم.

۱- استفاده از مایع لنز نامناسب

سوزش چشم ممکن است به دلیل حساسیت به مایع لنز باشد. نگهدارنده ها یا سایر مواد موجود در محلول می توانند باعث واکنش آلرژیک شوند. برای اطمینان از صحت عملکرد مایع لنز حتما از مایع لنزهای چندمنظوره و خریداری شده از فروشگاه های معتبر استفاده کنید.

استفاده از مایع لنز بصورت چند باره می تواند بر توانایی مایع در کشتن میکروب ها تأثیر بگذارد. همیشه محلول لنز استفاده شده را دور بریزید، محفظه لنز تماسی را تمیز و خشک کنید و هر بار از محلول تازه استفاده کنید.

گاها در مواردی ممکن است چشم شخص به یک مایع لنزی حساسیت داشته باشد (حتی با وجود اطمینان از اصالت و کیفیت کالا) که در این مورد حتما باید از چشم پزشک مشورت گرفت.

۲- خشکی چشم

خشکی چشم می تواند هنگام استفاده از لنز چشم باعث سوزش و قرمزی در چشم شود و استفاده از لنز چشم را ناراحت کننده کند.البته اگر خشکی چشم دارید، به این معنی نیست که دیگر نمیتوانید از لنز چشم استفاده کنید. کافیست به چشم پزشک خود مشورت کنید تا وی لنز و قطره چشم مناسب را برای شما پیشنهاد دهد.

۳- استفاده از لنز چشم نامناسب

استفاده از لنز چشم نامناسب با ویژگی های زیر میتواند از دلایل سوزش و قرمزی چشم باشد:

  • تاریخ مصرف لنز گذشته باشد
  • استفاده از لنز بیش از مدت زمان مجاز (مثلا لنز ماهانه را بیش از یک ماه استفاده کردن)
  • لنز فیت قرنیه نباشد (لنز سایز چشم نباشد)
  • لنز بی کیفیت ، آسیب دیده و یا از برندهای نامعتبر باشد

۴- عفونت، زخم قرنیه و التهاب چشم

سوزش می تواند ناشی از عفونت مرتبط با لنز چشم باشد.در حقیقت خطر ابتلا به کراتیت یا التهاب قرنیه با استفاده از لنز چشم می تواند بیشتر شود. استفاده از لنزهای طولانی مدت، خوابیدن با لنز چشم، تجمع میکروب در زیر لنز، یا استفاده چندباره از محلول لنز میتواند از علل عفونت چشم باشند.

۵- عدم رعایت بهداشت و اصول نگهداری لنز چشم

تمیز نبودن دستها هنگام برخورد با لنز( موقع گذاشتن و برداشتن لنز)  ، انتقال پرزهای پارچه (حوله) به لنز و عدم استفاده از مایع لنز در شستشو و نگهداری لنز میتواند باعث انتقال آلودگی به چشم شده و باعث سوزش و قرمزی چشم شود.

اگر بعد از گذاشتن لنز چشم یا در هر زمان دیگری احساس سوزش در چشم کردید:

فورا لنز چشم خود را بردارید.
با مایع لنز چند منظوره و مورد تایید چشم پزشک ، لنزها را بشویید و اجازه دهید حداقل حدود ۱ تا ۲ ساعت درون مایع لنز بماند.
به چشمان خود استراحت دهید تا سوزش چشم رفع شود.
اگر پس از قرار دادن مجدد همچنان احساس سوزش دارید، آنها را بردارید و به چشم پزشک مراجعه کنید.

منابع : ۱ ، ۲

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *