با لنز تاری دید یا دید بلوری دارید؟ (علت ها و چند راه حل)

تاری دید یا دید بلوری با لنز چشم

استفاده از لنز چشم یکی از روش های مناسب برای اصلاح مشکلات بینایی بدون نیاز به عینک و حتی زیبایی آرایشی هستند. علاوه بر حل برخی مشکلات بینایی، راحتی در چشم و حتی وجود انواع لنز طبی بی رنگ که به نوعی نامرئی هستند و در چشم مشخص نیستند، آنها را به انتخابی محبوب برای بسیاری از مردم تبدیل کرده است. با این حال یکی از رایج ترین مشکلاتی که افراد هنگام استفاده از لنز چشم با آن مواجه می شوند تاری یا بلوری دید آنها است.

تاری و بلوری دید میتواند بسیار خطرناک باشد. بخصوص در هنگام رانندگی یا انجام فعالیت هایی که نیاز به دید واضح دارند. در این مقاله به چرایی ایجاد تاری دید با لنز چشم و نکاتی در مورد چگونگی رفع این مشکلات می پردازیم.

ایجاد تاری دید با لنز چشم میتواند علل مختلفی داشته باشد که شایع ترین علل شامل موارد زیر است:

۱- خرید لنز چشم بدون نسخه

لنز چشم دارای سایز و اندازه های مختلفی است. یعنی اندازه قطر(دیامتر) و انحنا(بیس) چشم هر فرد ممکن است با فرد دیگر متفاوت باشد. اما گاها افراد بدون اطلاع از این موضوع و عدم مراجعه به اپتومتریست و گرفتن نسخه مخصوص چشم خود، اقدام به خرید لنز چشم می کنند.

با اینکه اندازه دیامتر و بیس اغلب افراد به ترتیب ۱۴.۲ و ۸.۶ میلی متر است، اما به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود که بدون مراجعه به چشم پزشک یا نسخه اپتومتریست اقدام به خرید لنز چشم کنید.

۲- نسخه اشتباه و نادرست

تجویز نادرست نسخه چشم یکی دیگر از علل تاری دید با لنزهای رنگی و طبی است. اگر نسخه شما خیلی قوی یا ضعیف باشد، می تواند باعث تاری دید، سردرد و فشار چشم شود.

۳- کثیفی لنز

لنز چشم بدلیل حساسیت بالای چشم و متریال مورد استفاده در تولید لنز، نیاز به نگهداری و مراقبت دارد. یعنی اگر از لنز رنگی یا طبی استفاده می کنید (بغیر از لنزهای روزانه-دیلی که عملا یکبار مصرف هستند و پس از استفاده در همان روز نباید دیگر استفاده شوند.)، پس از هر بار استفاده باید با مایع لنز مناسب شستشو و پاکسازی کرد. پس استفاده از مایع لنز مناسب و چند منظوره یکی از ملزومات استفاده مداوم از لنز چشم است و اگر لنزهای شما به درستی تمیز و ضدعفونی نشده باشند، ممکن است کدر شده و باعث عفونت، تاری دید و یا مشکلات دیگر در چشم شما شوند.

۴ – خشکی چشم

استفاده از لنز چشم می تواند باعث خشکی (کم آبی) چشم شود، به خصوص اگر چشم شما دچار خشکی چشم باشد، به درستی هیدراته نشده باشند یا اگر فرد در محیط های خشک از آن استفاده کند. این موضوع می تواند منجر به تاری دید و ناراحتی شود.

۵ – استفاده از لنزهای تاریخ مصرف گذشته

لنز چشم دارای تاریخ انقضا می باشد. تاریخ انقضای لنز چشم متفاوت از مدت زمان مجاز مصرف می باشد. اگر لنز چشم را بیشتر از تاریخ انقضای آن استفاده کنید، ممکن است خراشیده شوند، پاره شوند یا آسیب ببینند. این موضوع نیز می تواند یکی از دلایل اصلی تاری دید و ناراحتی چشم باشد.

۶ – استفاده از نوع اشتباهی از لنز

لنز چشم انواع مختلفی دارد. برخی از افراد ممکن است با لنزهای خاص، مانند لنزهای توریک یا دو کانونی، تاری دید را تجربه کنند.

نکاتی برای رفع تاری دید

اگر هنگام استفاده از لنزهای تماسی تاری دید دارید، چندین مرحله وجود دارد که می توانید برای رفع مشکل انجام دهید.
۱. مطمئن شوید که نسخه شما به روز است

اولین قدم این است که نسخه چشم خود را بررسی کنید. اگر مشکوک هستید که نسخه شما نادرست است یا مدت زمان زیادی از آخرین نسخه شما می گذرد،  حتما به چشم پزشک مراجعه و نسخه جدید تهیه کنید.

۲. لنزهای خود را با مایع لنز چند منظوره تمیز کنید.

نیازی به تشخیص کثیف بودن لنز پس از استفاده روزانه نیست. لنزهای خود را پس از استفاده روزانه حتما با مایع لنز تمیز کنید. از یک پارچه تمیز و بدون پرز برای خشک کردن آنها استفاده کنید و از لمس آنها بدون شستن کامل دست خودداری کنید.

۳. لنزهای خود را هیدراته کنید

اگر لنزهایتان خشک است، لنزهایتان را با اشک مصنوعی یا قطره های مرطوب کننده آبرسانی کنید. استفاده از اشک مصنوعی یا قطره چشم می تواند به بهبود بینایی شما و کاهش احساس ناراحتی کمک کند.

۴. لنزهای فرسوده را جایگزین کنید

گاهی لنزها زودتر از تاریخ انقضا و حتی مدت زمان مصرفشان، فرسوده می شوند. فرسوده شدن لنزها می تواند بدلیل استفاده خیلی زیاد از لنز و اتمام تاریخ انقضای آنها اتفاق بیفتد. در اولین فرصت لنزهای فرسوده را با لنزهای جدید جایگزین کنید.

۵. به نوع متفاوتی از لنزها بروید

اگر با یک نوع لنز خاص تاری دید دارید، با چشم پزشک خود در مورد تغییر به نوع دیگری که ممکن است مطابق با نیازهای شما باشد، صحبت کنید.

۶. به چشم خود استراحت دهید

اگر از لنزهای خود برای مدت طولانی یا خیلی مکرر استفاده می کنید، برنامه زمانی خود را تنظیم کنید. استراحت دادن به چشم ها می تواند به کاهش ناراحتی و بهبود بینایی شما کمک کند.

۷. لنزهای خود را از یک برند دیگر تهیه کنید

تاری دید و ناراحتی چشم می تواند بدلیل استفاده از برخی برندهای خاص باشد. برخی برندها بدلیل دست ساز بودن یا عوامل دیگر برای برخی مصارف خاص (مثلا عکاسی) با قطر کوچکی ساخته می شوند که این موضوع باعث مشخص شدن رنگ لنز و تاری دید در چشم می شود.

۸. با چشم پزشک خود مشورت کنید

اگر این مراحل را امتحان کرده اید و همچنان تاری دید دارید، به اپتومتریست مراجعه کنید. آنها می توانند چشم ها و لنزهای شما را بررسی کنند تا علت مشکل را مشخص کنند و بهترین اقدام را توصیه کنند.

پیشگیری بهتر از درمان است!

بهترین راه برای جلوگیری از تاری دید با لنز چشم مراقبت از آنها است. تاری دید تنها علامتی نیست که باید نگران آن باشید. شما باید از بسیاری از علائم دیگر آگاه باشید و در صورت مشاهده یا رنج بردن از هر یک از آنها به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. برخی از این علائم شامل موارد زیر است:

  • تاری دید: اگر هنگام استفاده از لنزهای تماسی تاری دید دارید، می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد.
  • درد یا ناراحتی چشم: اگر هنگام استفاده از لنزهای تماسی چشم درد یا ناراحتی را تجربه می کنید، می تواند نشانه عفونت یا آسیب باشد.
  • قرمزی یا تورم: اگر چشمان شما قرمز یا متورم است، می تواند نشان دهنده یک واکنش آلرژیک یا عفونت باشد.
  • حساسیت به نور: حساس بودن به نور می تواند نشان دهنده عفونت یا التهاب چشم باشد.
  • ترشح یا پوسته پوسته شدن: اگر در چشمان خود ترشح یا پوسته پوسته شدن را تجربه می کنید، می تواند نشانه عفونت باشد.

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید. نادیده گرفتن این علائم می تواند منجر به عوارض بیشتر و آسیب دیدگی دائمی چشم شود.

همانطور که در اول مقاله نیز اشاره شد، لنزهای تماسی جایگزینی عالی برای عینک برای تصحیح مشکلات بینایی هستند اما در صورت عدم مراقبت مناسب نیز می توانند مشکلات زیادی را ایجاد کنند. با انجام اقدامات لازم برای تمیز کردن و نگهداری لنزهای خود و انجام معاینات منظم چشم، می توانید به رفع تاری دید و جلوگیری از هرگونه مشکل چشمی دیگر کمک کنید.

در آخر به یاد داشته باشید که مراقب چشمان خود باشید؛ چرا که آنها از شما مراقبت خواهند کرد.

منابع: ۱

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *