لنز چند ساعت در چشم بماند؟

لنز چند ساعت باید در چشم باشد؟

اگر برای اولین بار است می خواهید از لنز چشم رنگی یا طبی استفاده کنید و نمیدانید که چند ساعت باید لنز در چشم بماند یا حتی تا امروز از لنز استفاده می کردید و نمی دانستید که بهتر است چند ساعت لنز در چشم بماند، در این مطلب با ما همراه باشید.

این روزها استفاده از لنز فقط منحصر به افرادی که بخاطر مشکلات بینایی از لنز طبی استفاده می کنند نیست، بلکه استفاده از لنز رنگی و طبی رنگی نیز برای زیبایی و میکاپ رو به افزایش است که این موضوع نیازمند فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در مورد استفاده مناسب از لنز چشم است.یکی از این موارد مدت زمان استفاده از لنز چشم بصورت مداوم در طول روز است.

لنز چند ساعت باید در چشم باشد ؟

لنز طبی روزانه : لنزهای طبی روزانه که با نام لنزهای یکبار مصرف (Daily disposable lenses) نیز معروف هستند قابلیت استفاده مداوم ۱۶ ساعت در روز را دارند. (البته بسته به حساسیت و ویژگی های چشم هر شخص ممکن است این عدد متغیر باشد که بهتر است با چشم پزشک مشاوره کرد.)

با پیشرفت فناوری تولید لنز که از نوع جدیدی از مواد اولیه به نام سیلیکون و سیلیکون هایدروژل استفاده می شود، این امکان بوجود آمده تا ۶ برابر بیشتر از لنزهای هایدروژل معمولی اکسیژن‌رسانی به سطح چشم  برسد. به همین خاطر است که در تمام ساعاتی که در طول روز از این لنز استفاده می‌کنید، چشم‌ها کاملا نفس می‌کشند و رطوبت کامل خود را هم حفظ می‌کنند.

لنز رنگی ماهانه،فصلی،سالانه :  لنز رنگی با لنز معمولی فرق می‌کند و معمولا زمان مصرف آن نسبت به لنزهای طبی روزانه کوتاه تر است. متخصصان میانگین ۴-۶ ساعت حداکثر استفاده مداوم از لنز چشم رنگی و طبی رنگی را توصیه می کنند.

اگر بیش از حد در طول روز از لنز رنگی استفاده کنم چه اتفاقی می افتد؟

چشم یکی از اعضای فوق حساس بدن می باشد و تنها عضوی از بدن است که بصورت مستقیم اکسیژن مورد نیاز خود را از هوا می گیرد. از همین رو برای تنفس چشم نیاز است که لنز دارای اکسیژن رسانی بالایی باشد. لنزهای مطرح و موجود هر چند از اکسیژن رسانی خوبی برخودار هستند اما استفاده بیش از حد از لنز چشم در طول روز باعث ایجاد آسیب های چشمی جدی خواهد شد. این مشکلات می تواند شامل قرمزی، لک، عدم تحمل، خارش، سوزش و ریزش بی اختیار اشک شود.

در صورت بروز هر کدام از این علائم بلافاصله لنز ها را از چشم درآورده و چند ساعتی به چشم های خود استراحت دهید. در صورت تداوم مشکل با چشم پزشک خود مشورت کنید.

 

عادت کردن به لنز طبی چقدر طول می‌کشد؟

اگر لنز نرم باشد، پس از چند روز به آن عادت خواهید کرد. اما اگر لنز سخت باشد ممکن است تا دو هفته عادت کردن به آن طول بکشد. برای عادت کردن به لنزهای مولتی فوکال حتی ممکن است تا ۶ هفته هم طول بکشد.

اگر فرد به‌طور اشتباه، لنز را بزند، چه مشکلی پیش می‌آید؟

با چند بار پلک زدن، لنز سر می‌خورد و سر جای خود می‌رود. اگر لنزهای دوکانونه و آستیگماتیسم اشتباه گذاشته شود، در عرض یک تا دو دقیقه با حرکات چشم به جای خودش برمی‌گردد.

لنز رنگی را تا چند ساعت می‌توان استفاده کرد؟

حداکثر تا ۸ ساعت. بعضا تا ۱۰ ساعت نیز بدون مشکل استفاده میکنند اما چون لنز رنگی قابلیت عبور اکسیژن را ندارد، اگر بیشتر از این مدت استفاده شود سبب آسیب دیدن سطح چشم خواهد شد.

لنز طبی را تا چند ساعت می‌توان استفاده کرد؟

لنز طبی اگر از جنس سیلیکون هایدروژل باشد تا ۱۶ ساعت پشت سر هم می توانید استفاده کنید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *